Utworzone przez Kevin | Jul 19, 2019

Nowe szaty cesarza

Każdy, kto pracował w dużej organizacji w ciągu ostatnich 20 lat, prawdopodobnie spotkał się z koncepcją modelu kompetencji „podstawowych” lub modelu kompetencji „behawioralnych”.

Modele te występują w wielu odmianach i często towarzyszy im bardzo obszerny folder (elektroniczny lub papierowy!) zawierający szczegółowe i stopniowane opisy zachowań zależnych od poziomu w organizacji. Każdy, od średniego szczebla kierowniczego, ma podobny zestaw kompetencji, które mają pomóc organizacji w realizacji jej celu i misji. Niezależnie od postępu technologicznego, strategii konkurencji lub potrzeb klienta, odpowiedź na Twój problem leży w modelu.

Jednak, co dziwne, większość tych kompetencji jest bardzo podobna w wielu firmach i dlatego normalizuje, a nie różnicuje Twoją organizację od innych. Innymi słowy usuwa przewagę konkurencyjną zamiast ją tworzyć.

I tu leży problem.

Modele te są ogólne do tego stopnia, że przestają odnosić się do danej rzeczywistości i są tak szczegółowe, że tylko Clark Kent, mając dobry dzień, mógłby spełnić może połowę. Treść jest tak powszechnie przyjęta, że ​​musi być uznana za właściwą, a zespoły liderów podziwiają odniesienia do dobrze znanych teorii zarządzania: od dobrego do wielkiego, sześciu rzeczy, siedmiu nawyków czy inteligencji emocjonalnej. Nikt nie pyta „dlaczego to jest właściwe dla nas?” Zamiast tego, podobnie jak w „Nowych szatach cesarza”, podziwiają je i czczą w ogóle ich nie rozumiejąc.

Oto myśl.

Jaki efekt mógłbyś osiągnąć, jeśli Twój model kompetencji zostałby specjalnie zaprojektowany przez Ciebie, aby sprostać Twoim obecnym wyzwaniom biznesowym i niczemu więcej?

Powiedzmy, hipotetycznie, że masz problem z satysfakcją klienta spowodowany brakiem wewnętrznej współpracy między funkcjami (brzmi znajomo?). Na pewno potrafisz  zdefiniować 2 zdolności, które potrzebujesz zmienić i dla każdej z nich maksymalnie 4 do 5 zachowań, które powinny zostać rozwinięte lub działań, które powinny zostać wdrożone. Model zostanie zdefiniowany w sposób odpowiadający dzisiejszym wyzwaniom, wypełnienie oceny 360 stopni zajmie tylko 5 minut (zamiast aktualnej pół godziny), a wyniki będą skoncentrowane na Twoich problemach.

Wymagania dotyczące kompetencji Twojej organizacji są dynamiczne i unikalne! Bądź kompetentnym liderem i skup się na swoich konkretnych problemach, a nie ogólnych, nieistotnych dla Ciebie. Niech inni się nimi zajmują i mówią „cesarzowi” jaki jest wspaniały.

Kevin Brownsey (Twórca CompetenceQ: Twój model kompetencji dla Twoich wyzwań)


Prześlij komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone *

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi ultricies, tortor semper accumsan vulputate, sapien diam scelerisque odio, a accumsan est mauris non massa. Nam viverra commodo quam, quis ornare turpis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum nec ex sapien. Curabitur dictum, ipsum at pharetra volutpat, felis enim volutpat nisl, ac dignissim risus nisl quis ex. Nunc lobortis libero elit, sit amet suscipit sem luctus id. Quisque luctus orci sit amet turpis laoreet, sagittis luctus augue auctor. Suspendisse non sollicitudin eros, et faucibus ligula. Etiam bibendum neque elementum ultricies hendrerit. Sed posuere consequat purus, sed lobortis felis rutrum in.