Nowe szaty cesarza
Każdy, kto pracował w dużej organizacji w ciągu ostatnich 20 lat, prawdopodobnie spotkał się z koncepcją modelu kompetencji „podstawowych” lub modelu kompetencji „behawioralnych”.
Modele te występują w wielu odmianach i często towarzyszy im bardzo obszerny folder (elektroniczny lub papierowy!) zawierający szczegółowe i stopniowane opisy zachowań zależnych od poziomu w organizacji. Każdy, od średniego szczebla kierowniczego, ma podobny zestaw kompetencji, które mają pomóc organizacji w realizacji jej celu i misji. Niezależnie od postępu technologicznego, strategii konkurencji lub potrzeb klienta, odpowiedź na Twój problem leży w modelu.
Jednak, co dziwne, większość tych kompetencji jest bardzo podobna w wielu firmach i dlatego normalizuje, a nie różnicuje Twoją organizację od innych. Innymi słowy usuwa przewagę konkurencyjną zamiast ją tworzyć.
I tu leży problem.
Modele te są ogólne do tego stopnia, że przestają odnosić się do danej rzeczywistości i są tak szczegółowe, że tylko Clark Kent, mając dobry dzień, mógłby spełnić może połowę. Treść jest tak powszechnie przyjęta, że musi być uznana za właściwą, a zespoły liderów podziwiają odniesienia do dobrze znanych teorii zarządzania: od dobrego do wielkiego, sześciu rzeczy, siedmiu nawyków czy inteligencji emocjonalnej. Nikt nie pyta „dlaczego to jest właściwe dla nas?” Zamiast tego, podobnie jak w „Nowych szatach cesarza”, podziwiają je i czczą w ogóle ich nie rozumiejąc.
Oto myśl.
Jaki efekt mógłbyś osiągnąć, jeśli Twój model kompetencji zostałby specjalnie zaprojektowany przez Ciebie, aby sprostać Twoim obecnym wyzwaniom biznesowym i niczemu więcej?
Powiedzmy, hipotetycznie, że masz problem z satysfakcją klienta spowodowany brakiem wewnętrznej współpracy między funkcjami (brzmi znajomo?). Na pewno potrafisz zdefiniować 2 zdolności, które potrzebujesz zmienić i dla każdej z nich maksymalnie 4 do 5 zachowań, które powinny zostać rozwinięte lub działań, które powinny zostać wdrożone. Model zostanie zdefiniowany w sposób odpowiadający dzisiejszym wyzwaniom, wypełnienie oceny 360 stopni zajmie tylko 5 minut (zamiast aktualnej pół godziny), a wyniki będą skoncentrowane na Twoich problemach.
Wymagania dotyczące kompetencji Twojej organizacji są dynamiczne i unikalne! Bądź kompetentnym liderem i skup się na swoich konkretnych problemach, a nie ogólnych, nieistotnych dla Ciebie. Niech inni się nimi zajmują i mówią „cesarzowi” jaki jest wspaniały.
Kevin Brownsey (Twórca CompetenceQ: Twój model kompetencji dla Twoich wyzwań)
Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone *